به گزارش یزدفردا،دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه از ساعت ۱۶:۱۰ روز چهار شنبه 21 دیماه  با حضور هر ۱۰ عضو جدید هیئت امنای این دانشگاه در دفتر این هیئت و با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به عنوان ناظر شورا در جلسه برگزار شد. در این جلسه که نزدیک به ۳ ساعت به طول انجامید فرهاد دانشجو با ۵ رأی موافق به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد برای معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب شد.




محمد حسین تقوایی یزد دانشگاه آزاد اسلامی عبدالله جاسبی، هاشمی رفسنجانی، فرهاد رهبر هیات امنا


درباره رییس جدید پشنهاد
فرهاد دانشجو متولد دامغان و دارای رتبه استاد تمامی در رشته مهندسی سازه و مهندسی زلزله از گرایش های رشته مهندسی عمران در دانشگاه تربیت مدرس است.
وی برادر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم و خسرو دانشجو عضو شورای اسلامی شهر تهران است. فرهاد دانشجو دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اطلاعات از دانشگاه Queen Mary College انگلستان است.
وی همچنین دکتری خود را در رشته مهندسی عمران در گرایش مهندسی سازه و مهندسی زلزله از دانشگاه  Westminister University Central London Polytechnic کشور انگلستان دریافت کرده است.

درباره عبدالله جاسبی
عبدالله جاسبی (۱۳۲۳ تهران) ارائه دهنده پیشنهاد تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و رییس این دانشگاه از ابتدای تاسیس آن در سال ۱۳۶۱ است. وی همچنین کاندیدای دوره‌های ششم و هشتم ریاست جمهوری بوده است.

در جلسه چه گذشت؟
 در این جلسه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام سید حسن خمینی، حمید میرزاده به عنوان نمایندگان هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان اعضای حقوقی این هیئت و فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان ۳ هیئت علمی عضو در هیئت امنای دانشگاه آزاد و نیز عبدالله جعفر علی جاسبی به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد و دبیر هیئت امنا حضور داشتند. پس از اینکه در این جلسه فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد مشخص شد، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید وی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند تا وی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی آورده و رئیس جدید دانشگاه آزاد شود.

سیر حرکت به سوی عزل جاسبی
درحالی دومين جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه مباحث مربوط به رياست اين دانشگاه، چهارشنبه 21 دي ماه در دفتر هيات امناء تشكيل ‌شد،  جلسه‌اي سرنوشت‌ساز كه تنها دستوركار آن "تعيين رييس دانشگاه آزاد" از ميان گزينه‌هاي پيشنهادي بود.
«محمود احمدي‌نژاد» رييس‌جمهور و رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تعيين ضرب‌الاجل يك ماهه، ماموريت تشكيل جلسه هيات امناء و انتخاب رييس پيشنهادي را به «كامران دانشجو» وزير علوم واگذار كرد.
جلسه نخست هيات امناي دانشگاه آزاد كه با حضور علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني، سيدحسن خميني و حميد ميرزاده، كامران دانشجو، مرضيه وحيد دستجردي و محمد محمديان، فرهاد دانشجو، يزدي صمدي، فريدون عزيزي و عبدالله جاسبي در تاريخ 30 آذر ماه به مدت چهار ساعت به طول انجاميد، به جز انتخاب هاشمي رفسنجاني به عنوان رييس هيات امناء و تعيين تاريخ و تعيين دستور كار جلسه دوم، برون‌داد ديگري نداشت.


جاسبی همچنان مقاومت میکند
 در واکنش به اخبار منتشره در خبرگزاری ها ، ارگان رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) اعلام کرد: شصت و یکمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخاب رئیس دانشگاه بدون جمع بندی و مصوبه قانونی خاتمه یافت
 عبدالله جاسبی دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از پایان جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از طرف آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنا مامور شدم تا در این مصاحبه شرکت کنم و شرح جلسه را اعلام کنم.
جاسبی خاطر نشان کرد: در جلسه امشب 2 نظریه مطرح شد یکی آنکه کسانی که کاندیدای ریاست دانشگاه هستند برنامه های شان را اعلام کنند تا سپس تصمیم گیری شود و عده ای دیگر از اعضا اصرار داشتند که بدون اینکه برنامه کاندیداها اعلام شود باید رای گیری کنیم و سرانجام این پیشنهاد که کاندیداها برنامه های شان را اعلام کنند مورد قبول وزرای دولت قرار نگرفت.
جاسبی افزود: من پیشنهاد دادم که از ریاست دانشگاه آزاد استعفا کنم و آیت الله هاشمی رفسنجانی یک سرپرست برای دانشگاه انتخاب کنند تا در یک فرصت مناسب در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه آزاد تصمیم گیری شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اعلام انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس دانشگاه بدون مصوبه رئیس هیات امنا از سوی برخی از اعضا اعلام شده است و با توجه به اینکه انتخاب فرهاد دانشجو به تایید آیت الله هاشمی رفسنجانی نرسیده است ،این جلسه جمع بندی و مصوبه قانونی نداشته است.

اظهار نظر چند روز پیش دانشجو
خبرگزاری مهر اما چند روز پیش در گفتگو با دانشجو از موافقت احمدی نژاد با ریاستش بر دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و نوشت، دانشجو  در واکنش به شنیدن خبر نظر مثبت رئیس جمهور مبنی بر کسب کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی توسط این عضو هیئت امنا، گفت: برای من افتخاری است که رئیس جمهور بر ریاست بنده روی دانشگاه آزاد نظر مثبت داشته باشد اما برای من تکلیف، مسئله شرعی است و تمایل ندارم به این سئوال پاسخی بدهم زیرا مایل نیستم بگویم اگر رئیس جمهور دستور بدهد، کاری را انجام نمی دهم. در هر حال مرجعی که مسایل شرعی را تعیین می کند، رهبری است.
عضو هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رأی من در جلسه فردای هیئت امنای دانشگاه آزاد به حسن شجاعی فر – عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت یا دکتر محمد سلیمانی – وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه اش برای ریاست دانشگاه آزاد چیست، گفت: این را باید از رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی که انتخاب می شود، بپرسید. من برنامه ای ارائه نداده ام.

نیم نگاهی به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی
دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با حمایت رهبر فقید انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد. برخی از رجال سیاسی ارشد جمهوری اسلامی از جمله احمد خمینی و هاشمی رفسنجانی عضو هیأت امنای آن بوده اند.
چهار ماه بعد هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس شورای موقت دانشگاه و طی حکمی با سربرگ مجلس، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه منصوب نمود. هیات موسس دانشگاه شامل رئیس جمهور وقت، اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس وقت)، نخست وزیر وقت، احمد خمینی (فرزند و رئیس دفتر امام خمینی) و عبدالله جاسبی تشکیل جلسه داده و جاسبی را به ریاست دانشگاه منصوب کرد.
اولین آزمون ورودی دانشگاه در اسفند ۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در امام شهر (شاهرود)، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود ۳ هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند. هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای این دانشگاه، آنرا از افتخارات و تجربه‌های موفق پس از انقلاب می‌داند.
بر اساس آخرین امارهای منتشر شده، تاکنون ۲،۴۰۰،۰۰۰ نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و ۱،۳۵۰،۰۰۰ دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند و حدود ۳۴،۰۰۰ عضو هیات علمی و ۳۱،۰۰۰ نفر پرسنل در آن مشغول کار هستند. این افراد در ۳۵۷ واحد و مرکز دانشگاهی و در فضایی حدود ۱۴،۰۰۰،۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی و رفاهی مشغول به تحصیل یا کار هستند. دانشگاه همچنین دارای ۶۰۰ مدرسه با حدود ۶۰،۰۰۰ دانش آموز است در حال حاضر ۱۰ مجمتع بیمارستانی این دانشگاه در حال فعالیت هستند و ۱۰ مجتمع بیمارستانی دیگر نیز به زودی به این مجموعه اضافه خواهند شد.//
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا